Mineraler

Mineraler är livsviktiga och något vi måste få i oss för att överleva men många lider av olika mineralbrister.

De mineraler du behöver är: Kalcium, natrium, magnesium, bor, koppar, kobolt, krom, jod, mangan, selen, järn, vanadin, zink, kalium, kisel och fosfor.

  • Fosfor: benbyggnad och kroppsvätskor
  • Järn: hjälper transportera syret i blodet i kroppen.
  • Jod
  • Kalcium: fungerar som ett fett brännare genom att öka nedbrytningen av fett i fettceller och det påverkar även blodets levringsförmåga.
  • Kalium: Kalium är viktigt för hjärtfunktionen men samtidigt ska man inte få i sig för mycket. Kalium finns i bananer, dadlar, brunt ris, vitlök, nötter, avokado och spenat.
  • Koppar: påverkar förbränningsprocessen, kolesterol och syretransporten.
  • Magnesium: Eftersom magnesium blockerar kalcium, hjälper det att vidga blodkärlen som är slutna på grund av kärlkramp och åderförkalkning och ämnet är viktigt för muskelavslappning och ben byggnad.
  • Mangan – uppbyggnad av ben
  • Natrium: reglerar hjärtrytmen och muskler
  • Selen: Antioxidant. Kronisk selenbrist leder till en rad hälsoproblem, inklusive hjärtsjukdomar, som kan ge oregelbundna hjärtslag.
  • Silica (kisel)
  • Zink: är viktigt för immunsystemets funktion, hår, hud och naglar.
Copy link
Powered by Social Snap