Fosfor

Fosfor: är bra för benbyggnad, tänder och kroppsvätskor och ett av de vanligaste ämnena i människokroppen.

Rekommenderat intag av fosfor per dag

Det rekommenderade dagsintaget som kroppen behöver är 600 mg per dag. För ammanande mödrar 900 gram.

Symptom vid överskott av fosfor

Människor som lider av njurvikt kan han svårt att rensa bort överskottet av fosfor vilket kan leda till åderförkalkning. Höga halter av fosfor har kopplats till ökad dödlighet i hjärtsjukdomar. Läs mer om studien som ingår i NHANES III (National Health and Nutrition Examination Survey) som presenteras i American journal of clinical nutrition. Enligt denna studie är intaget av fosfor kopplat till ökad dödlighet vid nivåer över 1 400 mg per dygn.

I Sverige är det genomsnittliga intaget av Fosfor enligt Livsmedelsverkets kostundersökning Riksmaten på 1 242 mg för kvinnor och 1 541 mg för män vilket betyder att nästan halva Sveriges befolkning ligger över intaget som NHANES studien förknippar med mer än fördubblad risk att dö i förtid.

Symptom vid brist av fosfor

Man känner sig svag och smärtor i benstommen.

Mat som innehåller fosfor

Många födoämnen har fosfor speciellt mejeriprodukter, kött, fågel, ägg, baljprodukter och fisk. Onaturliga ämnen som innehåller fosfor är fosfater i tillsatser.

Copy link
Powered by Social Snap