Att räkna kroppsfett

BMI är kroppsmasseindex och är en förkortning som kommer från engelskans Body Mass Index och måttet visar förhållandet mellan vikt och längd. Alltför höga eller låga body mass index mätningar har kopplats till en ökad risk att dö från nästan varje stor orsak utom transportolyckor enligt ny forskning.

Studien som publicerades onsdag i Lancet Diabetes and Endocrinology utfördes av forskare vid London School of hygiene and Tropical Medicine, visade att BMI som är antingen för hög eller för låg är knuten till ökad sjuklighet från en rad stora sjukdomar som cancer, respiratorisk sjukdom och leversjukdom.

Vad är BMI?

BMI kan sägas vara ett sätt att se på din vikt i förhållande till din längd. En tung person som är mycket lång kan vara ganska smal fastän de väger en hel del kilon. En mycket kortare person som väger lika mycket blir fetare. BMI numret representerar förhållandet mellan din längd till din vikt. Det beräknas genom att dividera din vikt med din längd. Sedan, genom att jämföra  kvoten som är resultatet, kan du se på BMI skalan om du är underviktig, överviktig eller normal för din längd.

Vad är hög BMI?

Hög BMI indikerar en ökad risk för hjärt och kärlsjukdom från en person som har övervikt. Bukfetma definieras som ett midjemått som sätts över 88 cm hos kvinnor. För män går gränsen vid 102 cm. Det går också att fettscanna en person för att se hur stor del är fett. Fetma definieras som ett BMI högre än 30. Följder av fetma omfattar högre risker för sömnapné, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, autoimmun sjukdom och “oxidativ stress.” Ökad oxidativ stress leder till sjukdomar och lägre livslängd.

BMI räknare – så här räknar du ut din BMI

Beräkna ditt BMI som är baserat på vikt i förhållande till din kroppslängd som är relevant för både kvinnor och män.

För att räkna ut din BMI tar du din vikt i kilo. Multiplicera därefter din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet.

Exempel: Om du väger 89 kilo och är 1,74 lång blir det: 89 kg/(1,74*1,74)=29,39

Nyckeltal för BMI

  • Under 18,5 BMI är undervikt
  • 18,5 till 24,9 är normalvikt
  • 25-29,9 är övervikt
  • Över 30,0 är fetma

Enligt en studie upptäckte forskarna att upprätthålla ett BMI i intervallet 21 till 25 kg/m2 är kopplat till den lägsta nivån av sjuklighet. BMI utanför detta område har visat sig ha en “J-formad kurva” med nästan alla dödsorsaker, inte bara de vanligaste sjukdomarna. Detta innebär BMIs både lägre och högre än det optimala intervallet leder till ökad risk för dödlighet. Studien, som analyserade data från 3 600 000 människor och 367 512 dödsfall, visade att fetma, eller BMI på 30 eller mer, var kopplat till en ökad prevalens av två huvudsakliga dödsorsaker: hjärtsjukdomar och cancer.

BMI och genetik

Forskare i Uppsala har hittat 89 nya genregioner som visar att vissa biologiska system är inblandade i BMI särskilt funktioner i centrala nervsystemet har en viktig roll i utvecklingen av fetma som exempelvis inlärning och aptitreglering, medan andra system, som omsättningen av fettväv och insulin spelade större roll för regleringen av midja-höft-kvot. Forskarna studerade genvarianter, positioner i den genetiska koden som skiljer sig mellan olika individer. Läs mer

Hur är din livsstil?

Det glykemiska indexet förbättar hälsan, fettförbränning och blodsockerkontrollen. Livsmedel påverkar i mycket hög grad din kropp.

Hög glykemiskt livsmedel som innehåller hög glykemiskt index (vitt ris, potatis, sötsliskiga grejer) öka din midja och minska din energi.

Risker med fetma och högt BMI – ju högre BMI desto större risk för hjärtsvikt, eller?

Mycket bukfetma innebär ökad risk för kärlkramp, stroke och hjärtinfarkt. Enligt en svensk studie av män som mönstrat till militärtjänst så innebar ett BMI som låg i det övre intervallet av normalvikt (dvs ett BMI på mellan 22.5 till 25) jämfört med de som var smala(BMI mellan 18,5 och 20) en fördubblad risk för hjärtsvikt.  Studien presenterades i den vetenskapliga tidskriften European Heart Journal 2016.

Men en annan studie från Umeå universitet som undersökte tvillingar visade att fetma inte ökade risken för infarkt. Läs studien här

Övningar som minskar bukfetman kring magen

Tro eller ej, sit ups  är inte det bästa sättet att förlora fett och minska ringarna runt magen.

Bukövningar som ger resultat måste innehålla två saker:
För det första måste rörelsen innehålla tillräckligt med intensitet för att förlora fett. För det andra måste rörelsen indirekt eller direkt involverar midesction.

Kettlebell swing eller Hantel Swing
Många människor är inte så insatt i kettlebell övningar, men de är mycket effektiva mot mag fett. Kettlebells populariserades av ryska idrottare. Om du inte har tillgång till kettlebells, kan du använda ett par hantlar. Svängningarna kan utföras med en hand eller med båda händerna.

Bergsklättring
Fördelarna med bergsklättrare är enorma som det ingriper med den övre och nedre delen av buken med varje enda rörelse.

Hopprep (bra fettförbränning träning)
Att använda ett hopprep för att bränna fett är extremt effektivt.

Kritik mot BMI

BMI är inte ett perfekt system, eftersom den inte mäter andelen fett i relation till muskler i kroppen. Så mycket muskulösa personer som elitidrottare eller kroppsbyggare kan ha en “hög” BMI (som anger att de är överviktiga) när de i verklighet är i form.

(Visited 148 times, 1 visits today)