Vad är GI-kost?
GI står för glykemiskt index, vilket är ett mått på olika livsmedels effekter på blodsockernivån. Man har låtit testpersoner äta olika livsmedel och mäta hur snabbt blodsockernivån höjs. Kosten bygger på att man förändrar kostvanorna så att majoriteten av de livsmedel som konsumeras är från lågt Gi-index. Dessa livsmedel tar längre tid att brytas ned till glukos i kroppen. GI- kost innebär att man äter mindre mängder och undviker högt GI.

Detta är viktigt när det kommer till fettförbränning eftersom glukos stimulerar produktionen av hormonet insulin i kroppen. Insulin innebär att kroppen lagrar fett. Så om en stor del av din kost består av högt GI som vitt bröd, ris eller potatis kan det innebära att det är mycket svårare att få bort överviktskilona.

Dock bör kosten inte enbart förlita sig på glykemiskt index som mat med lågt GI är inte nödvändigtvis hälsosamt. Livsmedel bör väljas utifrån deras totala näringsvärde. Torkad frukt som russin ger ett högre GI-värde  än vindruvor. Äppelcidervinäger sänker GI värdet eftersom det innebär en långsammare tömning av magsäcken. Andra livsmedel som sänker GI är fibrer som psylliumfrön och linfrö.

(Visited 20 times, 1 visits today)